Luc Robijns, milieu en , opende vandaag officieel het eerste provinciale elektrische laadeiland met 100% groene stroom in het Provinciedomein Kessel-Lo?.
Dit oplaadeiland voor elektrische voertuigen werd gerealiseerd in samenwerking met Eandis, het exploitatiebedrijf van de Vlaamse gemengde distributienetbeheerders voor elektriciteit en aardgas, met de partners binnen EVA (Elektrische Voertuigen in Actie) en met steun van de Vlaamse Overheid via het IWT. Het oplaadeiland is geplaatst op de parking aan de Holsbeeksesteenweg 55 te Kessel-Lo.
Elektrische mobiliteit stimuleren
'In Vlaanderen rijden ongeveer 3,7 miljoen voertuigen, waarvan 3,1 miljoen personenwagens. Jaarlijks samen goed voor 56,4 miljard kilometer en 16 miljoen ton CO2-uitstoot. Eén van de opties om over te schakelen naar een efficiënter en duurzamer energiegebruik, is de vervanging van voertuigen op fossiele brandstof door elektrische voertuigen', zegt Luc Robijns, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid.
De provincie Vlaams-Brabant en Eandis spelen door deze stimulans van de elektrische mobiliteit in op de Europese 20-20-20-richtlijn (20 % minder broeikasgassen, 20 % minder energie en 20 % duurzame energie tegen 2020), de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse overheid en de provincie om tot een reductie van de CO2-uitstoot te komen.
Door deze infrastructuur ter beschikking te stellen op ons provinciedomein willen we niet alleen onze klimaatdoelstellingen dichter bijbrengen, maar ook het Provinciedomein Kessel Lo op de toeristische kaart zetten. De parking van het domein is een startpunt voor de fietsroutenetwerken in de regio.
Oplaadeilanden, een uniek concept?
Op publiek domein worden de oplaadpunten gegroepeerd in zogeheten oplaadeilanden. Automobilisten met een elektrisch voertuig hebben de keuze om op te laden met een klassiek stopcontact op een voeding van 16 ampère, ofwel met een aangepast stopcontact op 32 ampère, naargelang van de technische specificaties van hun voertuig. Op 32 ampère is een lege autobatterij gemiddeld in 2 uur opgeladen.
Elektrische fietsen en scooters kunnen met 6 tegelijk opladen. Afhankelijk van de toestand van de batterij zullen ze 30 minuten tot 4 uur nodig hebben om de batterij volledig op te laden.
In ieder oplaadpunt wordt een Telenet Hotspot geïntegreerd. Zo kunnen de bestuurders hun mails beantwoorden, Facebook checken of de krant online lezen tijdens het opladen. Via een vaste internetlijn voorziet Telenet connectiviteit tussen de oplaadpaal en zijn achterliggende beheersystemen.
Slim stroomnetten aansturen
Anders en groener energie gebruiken, stelt nieuwe eisen aan de distributienetten. Naast de klassieke energieafname, injecteren steeds meer klanten zelf groene, duurzame stroom in het netwerk. Om de vraag en het aanbod aan elektriciteit optimaal op elkaar af te stemmen, kiezen wes voor een actief beheer van de netten. Slimme meters laten toe om de energiestromen correct te meten en de netten slim aan te sturen.
Verschillende technologische oplossingen bieden hier mogelijkheden in de toekomst. Zo zou het opladen van voertuigen zoveel mogelijk kunnen worden verschoven naar de 'stille uren' of naar periodes met hoge beschikbaarheid van groene energie. Maar er zijn technische uitdagingen die moeten worden aangepakt vooraleer dat op grote schaal kan of zal doorbreken.
Het EVA-project
Elektrische Voertuigen in Actie, het EVA-project, is een project gesteund door Vlaams minister Ingrid Lieten, bevoegd voor onder meer innovatie, met financiële steun van het IWT, het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie. De Kernpartners van EVA zijn Eandis, Telenet, Blue Corner, 4IS, Federauto, Ugent en VUB.
Het is opgestart om de steden en gemeenten te ondersteunen in hun milieuambities. Eandis heeft intussen op 70 locaties gefaseerd gelijkaardige oplaadpunten uitgebouwd om zo te komen tot een netwerk van oplaadeilanden verspreid over Vlaanderen. Op die manier kan er invulling worden gegeven aan de doelstellingen van het EVA-project om binnen een straal van 20 km of binnen 20 minuten een oplaadpunt binnen bereik te hebben.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter