
De uitbating van het Eurostadion zal dus heel wat (auto)verkeer aantrekken. Zelfs na het voorzien van stallingen met plaats voor 5.000 fietsen en het promoten van andere transportmiddelen, verwacht men dat nog steeds 56% van de bezoekers met de auto zal komen. 'Dit toegenomen verkeer zal een verkeersinfarct veroorzaken die de draagkracht van de omgeving overschrijdt en zal het dagelijkse fileleed op en rond de Brusselse Ring verergeren', zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid. 'Bovendien zorgt het toegenomen verkeer ook voor een stijging van de luchtverontreiniging. De uitstoot van gassen zal toenemen met 3 tot 5%. De uitstoot van stikstof zal toenemen met 11 ton per jaar'. Enkel de uitvoering van een mobiliteitsconvenant tussen de Vlaamse overheid en de projectontwikkelaar kan een oplossing bieden voor deze problematiek. 'Het Eurostadion zal de mobiliteitsproblemen in deze reeds verzadigde regio ernstig doen toenemen', zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. 'Er zijn momenteel onvoldoende garanties voor de uitvoering van flankerende maatregelen ter verbetering van de mobiliteit, zoals de optimalisering van de Brusselse Ring en de ontsluiting van de site via noodzakelijke fiets- en openbaar vervoerinfrastructuur. Voor ons is het belangrijk dat er een mobiliteitsconvenant komt'. Een belangrijke verantwoordelijkheid ligt bij de Vlaamse regering. De provincie Vlaams-Brabant kaart al 10 jaar de verkeersproblematiek in de regio aan. Een snelle uitvoering van de geplande investeringen om de verkeersknoop te ontwarren en het economisch weefsel niet verder te verlammen dringt zich op.. |
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter