08 jun 2017

Eurostadion verergert het dagelijkse fileleed. Provincie weigert milieuvergunning voor Eurostadion

De provincie Vlaams-Brabant weigerde de milieuvergunning van Ghelamco Invest voor de uitbating van het multifunctionele Eurostadion in Grimbergen. Ze vreest een verkeersinfarct in de regio waardoor het dagelijkse fileleed toeneemt. Op dit ogenblik zijn er onvoldoende garanties dat het Vlaams Gewest de nodige mobiliteitsinvesteringen daadwerkelijk zal uitvoeren. ? Het Eurostadion is een multifunctioneel complex met een voetbalstadion, kantoren, bedrijven, horeca en logies met een grote parking voor 11.000 auto's, die naast het bestaande gebruik ook zal gebruikt worden als Park & Ride voor pendelaars naar Brussel.

De uitbating van het Eurostadion zal dus heel wat (auto)verkeer aantrekken. Zelfs na het voorzien van stallingen met plaats voor 5.000 fietsen en het promoten van andere transportmiddelen, verwacht men dat nog steeds 56% van de bezoekers met de auto zal komen.

'Dit toegenomen verkeer zal een verkeersinfarct veroorzaken die de draagkracht van de omgeving overschrijdt en zal het dagelijkse fileleed op en rond de Brusselse Ring verergeren', zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid. 'Bovendien zorgt het toegenomen verkeer ook voor een stijging van de luchtverontreiniging. De uitstoot van gassen zal toenemen met 3 tot 5%. De uitstoot van stikstof  zal toenemen met 11 ton per jaar'.

Enkel de uitvoering van een mobiliteitsconvenant tussen de Vlaamse overheid en de projectontwikkelaar kan een oplossing bieden voor deze problematiek.

'Het Eurostadion zal de mobiliteitsproblemen in deze reeds verzadigde regio ernstig doen toenemen', zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. 'Er zijn momenteel onvoldoende garanties voor de uitvoering van flankerende maatregelen ter verbetering van de mobiliteit, zoals de optimalisering van de Brusselse Ring en de ontsluiting van de site via noodzakelijke fiets- en openbaar vervoerinfrastructuur. Voor ons is het belangrijk dat er een mobiliteitsconvenant komt'.

Een belangrijke verantwoordelijkheid ligt bij de Vlaamse regering. De provincie Vlaams-Brabant kaart al 10 jaar de verkeersproblematiek in de regio aan. Een snelle uitvoering van de geplande investeringen om de verkeersknoop te ontwarren en het economisch weefsel niet verder te verlammen dringt zich op..

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.