13 mei 2014

Klimaatperikelen in Londerzeel

     Leerlingenhet

van 1ste jaar van het Gemeentelijk Technisch Instituut uit Londerzeel werken tijdens hun activiteit 'Klimaatperikelen' een klimaatplan uit voor de provincie. Dit plan werd op 13 mei aan gedeputeerde Luc Robijns afgegeven als inspiratie voor het Vlaams-Brabantse klimaatbeleid.

Het Gemeentelijk Technisch Instituut (GTIL) uit Londerzeel werkt al jaren, samen met Regionaal Landschap Groene Corridor, aan de activiteit 'Klimaatperikelen'. Met deze themadag zet de school de klimaatproblematiek in de kijker. Leerlingen zoeken uit wat klimaatverandering precies is, wat de gevolgen zijn, berekenen hun eigen ecologische voetafdruk en werken een plan uit om klimaatverandering een halt toe te roepen.

'Wij werken momenteel aan een provinciaal plan om klimaatneutraal te worden', zegt Luc Robijns, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid. 'Om de klimaatverandering tegen te gaan zullen we samen moeten werken. We zijn dan ook vereerd dat deze leerlingen ons hierbij helpen. De input van deze dag neem ik mee bij de verdere uitwerking van het klimaatplan'.
Het GTIL neemt ook deel aan 'Melting away for the climate', een Europees uitwisselingsproject over milieu. Samen met leerlingen uit Duitsland, Turkije, Polen, Spanje en Frankrijk diepen ze acties voor klimaatverandering verder uit. Met posters en acties rond recyclage en besparing van energie willen ze in hun eigen school een mentaliteitswijziging bereiken.
De hele dag werden ook klimaatvriendelijke, knapperige insectenhapjes gemaakt door de leerlingen.

 

Het GTIL is de eerste van 165 scholen die via het DBFM-programma 'Scholen van Morgen' gebouwd worden.

De nieuwbouw is gebouwd volgende de principes van passiefbouw en omvat werkplaatsklassen, een laboratorium voor wetenschappen, leslokalen voor algemene vakken, een sportzaal en een centrale ontmoetingsruimte met refter en open leercentrum.

Het DBFM-programma 'Scholen van Morgen' is een publieke-private samenwerking waarbij een private partner nv Scholen van Morgen instaat voor het ontwerp, de bouw, het onderhoud en de financiering van de scholen (in het Engels: design, build, finance, maintain, vandaar de afkorting DBFM). Gedurende dertig jaar betalen de inrichtende machten een vergoeding. Daarna worden ze eigenaar. Het programma moet de lange wachtlijsten helpen inkorten.

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.