Er moet volgens Roefs echter niet alleen overleg tot stand komen tussen lokale, provinciale en gewestelijke overheden maar ook met andere instanties. "Dat zoals het Windplan Vlaanderen eerder berekende slechts op 2,2 procent van het grondgebied in Vlaams-Brabant windturbines kunnen gebouwd worden heeft veel te maken met de aanwezigheid van Brussels Airport en de luchthaven van Beauvechain. Als Belgocontrol nieuwe radars in gebruik zou nemen die het onderscheid maken tussen een windturbine en een aanstormend vliegtuig zou er veel meer mogelijk zijn. Moest Defensie zijn bufferzone tussen windturbine en vliegtuig verruimen zouden er op een aantal plaatsen bovendien ook hogere en dus efficiëntere windturbines kunnen gebouwd worden", aldus Roefs.
Roefs wees tevens naar berekeningen van het Europees Windenergie Agentschap waaruit blijkt dat het mogelijk is voor ons land om tegen 2030 23 procent van onze elektriciteit uit windenergie te halen. Momenteel zijn er in Vlaanderen al 386 windturbines operationeel die samen het elektriciteitsgebruik van meer dan 470.000 gezinnen genereren. Windturbines zijn ook efficiënter dan zonnepanelen. Zonnestroom is bovendien zo'n 7 keer duurder dan stroom uit wind.
Luc Vanheerentals / Geert Vanhassel
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter