De provincie erkent het grote belang van de luchthaven op economisch vlak en voor wat de tewerkstelling in de regio betreft, maar wil toch dat de Vlaamse regering het ontwerp van het geluidsactieplan voor Brussels Airport bijstuurt, om de leefbaarheid in de regio te waarborgen. Zo vinden gedeputeerde Tie Roefs en raadsvoorzitter Chris Taes dat de Vlaamse regering meer middelen moet vrijmaken voor eigen isolatieprogramma's in plaats van nieuwe geluidsisolatienormen op te leggen voor woningen in de directe omgeving van de luchthaven. "Een aangepaste gevelbekleding en een uitgekiende oriëntatie van hoge gebouwen kan de geluidsoverlast drastisch verminderen. Dat blijkt uit een studie rond de Parijse luchthaven 'Charles de Gaulle'."
De Vlaamse regering pleit ook voor een verregaande beperking van de bouw van woningen met geluidsgevoelige functies. "Daar moet men voorzichtig mee
zijn. De beperkingen op woonmogelijkheden moeten in het kader van een verstandige ruimtelijke ordening zorgvuldig afgewogen worden om te vermijden dat de bebouwing verder verspreid raakt in de open ruimte. Nauw overleg met de gemeenten is dan ook onontbeerlijk. Wij zijn alleszins bereid om de coördinatie hiervan te verzorgen."
Meer meetstations
De provincie pleit ook voor meer meetstations dan de huidige negen, die in het actieplan zijn voorzien, om de overlast beter in kaart te brengen. "Tot slot omvat het plan ook te weinig maatregelen om de geluidsoverlast bij de bron aan te pakken, zoals termijnen waarbinnen vliegtuigen uit dienst moeten worden genomen, of de verdere aanpassing van de centrale proefdraaiplaats met geluiddempende infrastructuur." (ddl)
DIETER DE BEUS ?
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter