"We hebben deze aanvragen geweigerd", aldus Tie Roefs (Groen), gedeputeerde voor Milieu en Duurzaamheid. "Onze regio heeft het meest uitgebreide wegenstelsel, spoorwegen, waterwegen en goede vliegconnecties wereldwijd. In Vlaams-Brabant hebben we reeds de nationale luchthaven Zaventem, 3 vliegvelden en 7 helihavens. Elke nieuwe helihaven brengt lawaai met zich mee. Ruimtelijk past dat niet in onze dichtbevolkte provincie. De beschikbare restruimte moet doordacht ingevuld worden. Nieuwe helihavens zonder wezenlijke maatschappelijke, medische of economische meerwaarde zullen in de toekomst altijd principieel geweigerd worden. We streven naar een evenwicht tussen economische duurzaamheid, leefbaarheid en natuur."
De helihaven in Bekkevoort ligt naast een drukke steenweg en dichtbij het natuurreservaat De Paepenbroek. De helihaven van Keerbergen is gepland in een landschappelijk waardevol agrarisch gebied, op 170 meter van een woongebied met een 130-tal woningen en dichtbij het erkende natuurreservaat De Bolloheide. De helihaven van Keerbergen was enkel bedoeld om klanten van brasserie Jeppe Fas per helikopter naar het restaurant te laten vliegen. Ook de helihaven van Bekkevoort is bedoeld voor private doeleinden.
Helihavens hypothekeren windturbines
Nieuwe helihavens maken het ook moeilijker om nieuwe windturbines te plaatsen. Zo luidt het bij de provincie. Vlaams-Brabant heeft nu al weinig geschikte locaties voor windturbines. Nieuwe luchtvaartactiviteiten betekenen bijkomende beperkingen voor de plaatsing van windturbines.
"Windturbines spelen een belangrijke rol in de omschakeling naar hernieuwbare energie. Vlaams-Brabant hinkt hierbij al achterop. Daarom moeten we slimme keuzes maken om het grootst mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit de beschikbare ruimte. We gaan het ons dus niet nog moeilijker maken dan het nu al is door private helihavens toe te laten.", besluit gedeputeerde Tie Roefs.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter