26 jun 2017

Studenten UCLL laten festivalgangers proeven van het Voedsel voor de Toekomst tijdens Paradise City Festival

Ons voedsel moet een pak duurzamer. Maar hoe maak je die boodschap tastbaar en eetbaar voor jongeren? De provincie Vlaams-Brabant, Colruyt Group, KU Leuven en Vredeseilanden daagden 3 marketing studenten van de UCLL uit. Het resultaat? Een mobiel food lab. Tijdens Paradise City op 24 juni lieten ze festivalgangers zo proeven van het Voedsel voor de Toekomst. Hun feedback zal bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Na Paradise City trekt het mobiel food lab nog langs andere festivals. ?Pasteitjes met zeewier


Hogeschool UCLL aarzelde niet om vorm te geven aan dit project. "Jongeren bereiken met een boodschap rond duurzame en gezonde voeding sluit perfect aan bij onze expertise en ambitie zowel wat betreft marketingcommunicatie als voedingskunde", zegt Sebastiaan Boussauw, lector marketing. "Op deze manier worden onze studenten actief betrokken bij het ontwikkelen en uitwerken van nieuwe ideeën rond het vermarkten van duurzame en gezonde voeding, wat past binnen onze focus op duurzaam ondernemen. Zo kunnen onze studenten zelf mee vorm geven aan het voedsel voor de toekomst." In het mobiele food lab kan geproefd worden van de toekomst. Speciaal voor Paradise City worden twee hapjes geserveerd: huisgemaakte pasteitjes met zeewier en een zoet cacao & bonen dessert. Chef van dienst is Akkacha Benazzouz van Medina, Leuven.


Consumenten van de toekomst mee aan het stuur


Het food lab is een onderdeel van het project 'Gezocht: Voedsel voor de Toekomst'. Met dit project gaan de provincie Vlaams-Brabant, Vredeseilanden, Colruyt Group en KU Leuven samen met jongeren, experten en boeren op zoek naar producten om de groeiende wereldbevolking te voeden, zonder onze planeet verder te belasten.


In het project is de betrokkenheid van consumenten en jongeren in het bijzonder cruciaal. "De consumenten van de toekomst zijn de jongeren van vandaag", zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor Noord-Zuid en duurzaamheid. "Ze brengen de uitdaging in beeld, maken deel uit van smaakpanels, geven input voor het wetenschappelijk onderzoek en de productontwikkeling, en werpen hun kritische blik op het project."


'Gezocht: Voedsel voor de Toekomst' wil het debat over het voedsel voor de toekomst aanvuren door wetenschappers, mensen uit het bedrijfsleven, overheden, burger-consumenten en maatschappelijke organisaties samen te brengen. De partners gaan letterlijk het debat 'voeden' vanuit de praktijk door zelf nieuwe producten in de winkelrekken te brengen. Ze gaan daarbij op zoek naar lekkere en voedzame gewassen uit het Zuiden met een kleine milieu-impact die tegelijk nieuwe kansen bieden aan de boeren die ze produceren. De obstakels, opportuniteiten en vragen die tijdens dit proces opduiken, geven vorm aan het debat.

?

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.