"Met het terugdringen van de oppervlakte voor winkels en kantoren worden de voornaamste veroorzakers van bijkomend verkeer aan banden gelegd. Dat is een goede zaak." reageert gedeputeerde Tie Roeds. "We blijven tegenstander van grote winkelcomplexen. Ze genereren onvermijdelijk te veel verkeer op één plaats en ze druisen regelrecht in tegen de Winkelnota over de versterking van handelskernen van de Vlaamse Regering." vervolgt Roefs.
Nieuwe beslissing laat ook andere projecten opnieuw vooruitgaan
Het is positief te noemen dat door de nieuwe beslissing over het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel het juridisch kader ook voor andere belangrijke projecten hersteld wordt. Zo kan er eindelijk opnieuw verder gewerkt worden aan dossiers zoals de bouw van het nieuwe ziekenhuis van Vilvoorde en de reconversie van de Renaultgronden achter het station van Vilvoorde.
Oververzadigd verkeer blijft voornaamste bezorgdheid
Uit elk onderzoek blijkt telkens weer dat het verkeer in het centrum van het land oververzadigd is, wat problemen oplevert voor mens en economie. Of er nu 25.000 bijkomende vervoersbewegingen per dag zullen komen, of 'slechts' een deel daarvan, het zal tot nog meer verkeersproblemen leiden op het drukst bereden stuk van de Brusselse ring en het onderliggende wegennet in de regio. Het is net omdat het verkeer nu al oververzadigd is, dat de deputatie van Vlaams-Brabant in 2011 al heeft beslist om de milieuvergunning aan Uplace te weigeren.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter