
Samen energie winnen?
In de 176 deelnemende kantoren werd begin 2016 een energieteam samengesteld met medewerkers uit diverse diensten. De energieteams zetten zich een jaar lang in om energie te besparen door energiezuinig gedrag bij zichzelf en hun collega's aan te moedigen. De energieteamleden gaven uiteraard het goede voorbeeld, verspreidden energietips, organiseerden acties en gingen aan de slag met het Europees campagnemateriaal zoals posters, stickers, deurhangers, chocolaatjes om te belonen?.
"In de energietransitie is innovatie belangrijk, maar dit project toont dat we de rol van medewerkers in het terugdringen van energieverbruik niet mogen onderschatten. De combinatie zorgt voor een duurzame win-win", aldus Emma Denorme, projectcoördinator van de campagne in Vlaanderen.
"We zijn bijzonder trots dat de Vlaams-Brabantse gemeente Zemst winnaar is geworden van dit Europese project. We hebben de ambitie om als provincie tegen 2040 klimaatneutraal te zijn", zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid. "Maar dat kunnen we niet alleen. Lokale besturen spelen hierin een niet te onderschatten rol. We ondersteunen hen bij het opzetten en uitvoeren van gemeentelijke klimaatactieplannen. Energie besparen is een belangrijk onderdeel van deze klimaatactieplannen en een belangrijke piste om klimaatneutraal te worden".
"We startten de campagne met een actie van de 'Energiehackers': met een 'hack' van alle pc's verscheen het logo van het energieteam op het bureaublad van elk personeelslid. Het hele jaar door hebben de energieteamleden zich hard ingezet om de verwarming of airco uit te zetten of lichten te doven in lege vergaderlokalen of bureaus. Deze acties, samen met de medewerking van de collega's en enkele kleine maatregelen zoals een betere regeling van de verwarming hebben ons 25% besparing opgeleverd. We zijn hier heel fier op", zegt schepen Koen Vandermeiren. "In het gemeentehuis wordt al langer gesensibiliseerd rond zuinig energieverbruik, maar de wedstrijdformule zorgde voor nog meer motivatie dan anders. De campagne leert ons dat je ook zonder dure ingrepen heel wat energie en dus ook geld kunt besparen."
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter